Svenska Handelskammaren i Kina är en organisation med fler än 300 medlemmar. ”Small country, big brands” som de skriver på sin hemsida. Deras mission är att underlätta för svenska företag att göra affärer i Kina.

Vi fick nyligen uppdraget att göra om deras webbsida. Vi skapade en ny design och flyttade sidan från ett äldre system till WordPress och utvecklade nya funktioner. Målet var att skapa en minimalistisk sida som var mer lättnavigerad. Vi integrerade också sidan med ett nytt system från tredje part, Eventbank, som Swedcham använder för att hantera events och sin medlemsdatabas. Webbsidan är under fortsatt utveckling och nya funktioner är planerade inom en nära framtid.

Eftersom Swedcham är den främsta organisationen för svenska företag i Kina är det kanske inte så konstigt att de tog över Sweden in China Map från Svenska Ambassaden i Peking. Vi byggde även den webbsidan, vars avsikt var att visa svenska företag samt samarbeten mellan Sverige och Kina, från lokal- till riksnivå.

I Handelskammarens händer blir den än mer ett verktyg för att underlätta för affärer.

Sweden in China Map har en specialanpassad, interaktiv Google-karta som en central del. Alla företag, aktiviteter och samarbetsavtal är kopplade till städer och provinser på kartan. Nya företag kan ansöka om att registrera sig.

Efter att Google’s tjänster blivit alltmer blockerade i Kina, så utvecklade vi en version för besökare med kinesiskt IP-nummer, så att de i stället ser en karta baserad på Baidu, Kinas motsvarighet till Google.