”Jesper of First Cellars, a Shanghai-based online wine-selling platform also feels this way. The adoption of Alipay not only helps First Cellars cut costs but also saves them trouble while handling payments for local events where cash is seldom used. ”

Jag blev nyligen intervjuad av Alipay,  den största aktören inom onlinebetalningar och som ägs av Alibaba, som en del av samtal med utlänningar som driver e-handel i Kina.

Jag är en av fyra delägare av en onlinebutik för vin i Shanghai. Vårt fokus är att sälja annan alkohol av hög kvalitet till rimliga priser. Marknaden i Kina är fortfarande omogen när det kommer till vinkunskap, men konsumenterna börjar mer och mer intressera sig för viner från Nya Världen och lämnar överprissatta Bordeaux-viner av låg kvalitet bakom sig. Marknaden för e-handel är tvärtemot väldigt mogen, med fler än 60% av våra kunder som surfar och betalar med mobilen.

Alipay och WeChat är de stora aktörerna inom onlinebetalningar. WeChat växer, med hjälp av närmare 900 miljoner MAU (aktiva användare per månad) och knappar in på Alipay, inte minst tack vare att de också har en app för sociala media som är en kombination av Facebook, Whatsapp med flera i samma förpackning (mer om det i en annan post senare).

Hela marknaden för tredjepartslösningar inom onlinebetalningar nådde ett transaktionsvärde utav 16.4 biljoner SEK i Q4 2016, upp 41.7% QoQ, och 126% YoY. Där står Alipay och WeChat för 90%.

Artikeln delades av Alipay och många nyhetskanaler plockade upp den och publicerade, online och offline.

Här är en Engelsk version av artikeln.